أهلا و مرحبا بك في منتداك منتدي هندسة الفيوم
تفضل بالدخول عزيزي العضو و ان لم تكن عضوا
يسعدنا جدا أن تكون واحدا من عائلتنا
أهلا و مرحبا بك في منتداك منتدي هندسة الفيوم
تفضل بالدخول عزيزي العضو و ان لم تكن عضوا
يسعدنا جدا أن تكون واحدا من عائلتنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

بوابتناالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
شارك معانا من فضلك ولا تكون سلبيا في اعاده تطوير وهيكله المنتدي من فضلك قم باضافه رايك والي شايفه منوجه نظرك وهنسمعك ونحاول ننفذ باذن الله

موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء

عاشقة الجنة
مصطفى ممدوح مصطفى
eng_dido
eng.gogo
OsAmA GaMaL
9 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
OsAmA GaMaL
المدير العام
المدير العام
OsAmA GaMaL

[img][/img]
كيف تعرفت علينا : بحث جووجل
ذكر
المزاج : it`s very nice
السنة : ثالثة
القسم : مدني
محافظتك : الفيوم
خريج : لا
جامعتك : الفيوم
قسم مختلف : لا
احترام قوانين المنتدي : موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء 1110
بلدي : موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء 110

موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Empty
مُساهمةموضوع: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالجمعة أكتوبر 22, 2010 7:43 pm

حسبنا الله ونعم الوكيل

يمكرووووووووون ويمكر الله

طبعا كلنا شوفنا ماحدث في الايام الاخيرة في القنوات الاسلامية التي تم غلقها بدون اي اسباب غير منطقية
وحملة الاعتقالات الواسعه التي شهدتها مصر الفتره الاخيره لكل من ظهر في قناة من تلك القنوات كانه يقدم شئ
قبيح او يدعو الي الفساد مثل القنوات التي تقدم قله الادب والفساد ويسمونه فن
لماذا لاتغلق قنوات روتانا ومثيلتها من ميلودي او مزيكا او غيرها ايهم احق بالغلق من تفسد عقولنا ام من تساعد علي اصلاح نفوسنا ولكن اقسم بالله مهما فعلتم ستنتشر شمس الاسلام في كل ارجاء العالم
وهكذا اخبرنا نبينا عليه افضل الصلاه والسلام
فيما معناه سيبلغ هذا الامر ويقصد به الاسلام كل مكان بالعالم سواء بعز عزيز او ذل ذليل
اتسمعون سينتشر رغم انفكم ايها المنافقون والله سينتشر
ان الاسلام هو الدين الوحيد الذي يدعو نفسه بنفسه دون ان ندعو له نحن لاننا انشغلنا بالدنيا ولكنه سيظل مشرقا هكذا
يجذب اليه كل البشر والانظار لانه دين الحق
لماذا لم ترسل التحذيرات لقنوات الاسلامية كما فعلتم مع باقي قنوات المشركين
واصدرتم الامر بالاغلاق فورا
ولكم ان تعلمون ان الان اصبح الكل يعلم بالعلم الشرعي وما كنت تخفونه وتريدون ان لايعرفه المسلم عن شرعه
اصبح معلوم للعامه قبل اهل العلم الشرعي وجزا الله خيرا كل من ساعد في تلك القنوات والسلام سيبقي بها او من دونها

والان تذكرت قول رسول عليه الصلاه والسلام حين ذهب له الصحابه وقالوا له ادعوا علي ثقيف لانه كان ازدا منها الاذي
فرفع يديه الشريفه وقال اللهم اهدي ثقيف واتني بهم مسلمين
واليوم نفعل مثل مافعلنا نبينا عليه الصلاه والسلام
لاندعوا عليكم بل نقول
اللهم اهدي المنافقين والمتاسلمين واتينا بهم مسلمين

ده موضوع للنقاش وياريت نسمع اراء الناس هنا
eng.gogo
نائب المدير
نائب المدير
eng.gogo

[img][/img]
انثى
المزاج : حلو
السنة : رابعة
محافظتك : بني سويف
جامعتك : لا
قسم مختلف : -----

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالجمعة أكتوبر 22, 2010 7:50 pm

هجهزلك العيش والحلاااااااااااااااااااااوه
مع السلامة يااسامه هتوحشنا
كان طيب الراجل ده
eng_dido
المدير العام
المدير العام
eng_dido

[img][/img]
ذكر
المزاج : عادي كله تمام
السنة : رابعة
القسم : صناعية

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالجمعة أكتوبر 22, 2010 7:58 pm

والله فيكي الخير

بتفكر فيك اهو بعد اللي ها يحصل لك
https://eng-fayoum.yoo7.com
OsAmA GaMaL
المدير العام
المدير العام
OsAmA GaMaL

[img][/img]
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالجمعة أكتوبر 22, 2010 8:16 pm

ايه ده ياجماعه انا بقول عايز اراء مش عيش وحلاوه ناس عجيبه
ايه ده هنهزر بقي طيب ياجوجو اصبري هجيبك معايا وهقولهم انتي السبب والي خلتيني اعمل كده واخدت رايك قبلها مش حضره النائب بقي
مصطفى ممدوح مصطفى
عضو متواجد
عضو متواجد
مصطفى ممدوح مصطفى

[img][/img]
ذكر
المزاج : مش تمام
القسم : -----
جامعتك : بنى سويف
بلدي : موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Eg10

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالسبت أكتوبر 23, 2010 7:26 am

شكرا يا أسامة على الموضوع الجميل ده والاولى انهم على الاقل كانوا يمنعوا ظهور مسلسل يوسف الصديق
اللى بيشخصه فيه بكل بجاحة سيدنا يوسف وكانه شخص عادى ومش يمكن يشخص سيدنا محمد رمضان اللى جاى ماهو ده اللى ناقص او حتى يقفلوا القناة بدل اللهو اللى شغالين فيه ومسلسلات غريبة وغير هادفة وحتى بتنافى
تقاليدنا الشرقية وتصرفاتنا الفطرية ومافيش حياء خاالص مع الاخذ فى الاعتبار عدم التعميم00 وربنا يهدى00
عاشقة الجنة
مشرفة
مشرفة
عاشقة الجنة

[img][/img]
كيف تعرفت علينا : اعلان في منتدي اخر
انثى
المزاج : رايق
القسم : عام

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالسبت أكتوبر 23, 2010 8:45 am

لا حول ولا قوة الا بالله بس يمكن تقولواااااااااا متى ترجع هده القنوات الدنينية ربي يهدي الي كان السبب وشكرا للموضوع وارجوكم متى يعود البت هده القنوات
OsAmA GaMaL
المدير العام
المدير العام
OsAmA GaMaL

[img][/img]
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالأحد أكتوبر 24, 2010 8:11 am

تسلموا ياجماعه للمرور

بس ما في حد يعرف متي يعود اليث دعواتكم بقي ياجماعه
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالإثنين أكتوبر 25, 2010 2:15 pm

بص يا بشمهندس انا معاك فأن قطع الارسال عن القنوات دي ما هو الا محاوله بسيطه هايفه منهم انهم يعزلونا عن شيوخنا واساتذتنا الكبار وكبار علماء الاسلام واننا كلنا مستائين من اللي حصل ده

بس انا كنت قرأت انهم قطعوا ارسال القنوت دي والله اعلم ع تضارب اراء العلماء والفتاوي العجيبه والمتشدده جدااا

انا واحده من المسلمين اللي بيغيروا جدا علي الاسلام والصراحه مش بحب التشدد الملحوظ جداا اللي بيحصل من فتاوي بعض الشيوخ وان كنت لسه بقول انهم علماء لا يضاهيهم حد ف علمهم ربنا يكرمهم جميعا

وكمان سمعت ان ف قناه اعلنت عن الدين الشيوعي كأعلان صريح ف قناتها

انا بقول كده ع منتحاملش وخلاص عليهم

ومعاك فأن من باب اولي نقفل القنوات التانيه ميلودي وغيرها
eng.mhmdgoma
المراقب
المراقب
eng.mhmdgoma

[img][/img]
ذكر
المزاج : بخير الحمد لله
القسم : اتصالات

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالإثنين أكتوبر 25, 2010 11:57 pm

والله اذا كانت القنوات دي اتقفلت علشان التضارب في الاراء زي ما بيتقال

يبقى مشيخة الازهر تعين لجنة رقابه ع المواد اللى هتتبث ع القنوات دي بدل ما يمنعوا المسلمين من معرفة قواعد وعلوم دينهم

الطاهر
مشرف
مشرف
الطاهر

[img][/img]
كيف تعرفت علينا : صديق
ذكر
المزاج : راااااااااايق بس متدايق
محافظتك : الدقهلية
قسم مختلف : لالالالالالالالالالالالا

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالثلاثاء أكتوبر 26, 2010 4:45 am

إقتراح مقبول ويؤخذ بعين الإعتبار

بس في حاجة

في تعسف من قبل الهيئات العليا في القرارات بإغلاق تلك القنوات وإستندوا علي

أولا وجود شريحة من الجماعات المحظورة التي تبث فكرها في المجتمع

ثانيا ظهور شخض لا داعي لذكر إسمه قام بالتحريض علي القتل وإصدار فتاوا نابعة من العاطفة

ثالثا تشدد بعض المشايخ في فتاويهم

رابعا بعض البرامج الطبية التي لا تمت للطب بصلة

خامسا تناطح بعض الفتاوى ونسخها لفتاوى خري
مع إحترامي الشديد للقنوات الإسلامية إلا أنها تشوهت ببعض روادها مما جعل بعض الحمقي يستندون علي هذه الأسباب في إغلاق قنوات بينت للناس الحق وأحقته

وأسف عالإطالة

وفي سبب أخر

إنهم نسيوا يستضيفوا أيمن الطاهر في تلك القنوات بأفكاره البناءة
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالثلاثاء أكتوبر 26, 2010 8:40 am

فمعظم القنوات اللي اتقفلت ان لم تكن جميعها قنوات تعتبر سلفية
والسلف معروفين انهم ملتزمين جدا بالكتاب والسنة وده بيخالف بعض فتاوى الازهر لان السلف لو في شك بين سنة او فرض
بيرجحوا الفرض
عكس الازهر اللي يعتبر هو الحاكم الديني اللمسلمين في مصر وطبعا ده عمل مشاكل
وكلنا عارفين الخلاف الواضح في امور شهيرة زي النقاب واللحية وتقصير الجلباب للرجال
ده غير انه في قنوات بجد بتجيب ناس مينفعش تقوم بعملية الفتوى
ربنا يهدي الجميع وييسر الحال للكل
اما بالنسبة للقنوات اللي زي الفل زي ميلودي وروتانا
انسى ان حد يقربلهم يا كبير

حلوتك يا ايمن وانت جايب بوستر لفيلم كونان تقريبا يعني
اكبر بقى
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالثلاثاء أكتوبر 26, 2010 10:40 am

الطاهر كتب:
إقتراح مقبول ويؤخذ بعين الإعتبار

بس في حاجة

في تعسف من قبل الهيئات العليا في القرارات بإغلاق تلك القنوات وإستندوا علي

أولا وجود شريحة من الجماعات المحظورة التي تبث فكرها في المجتمع

ثالثا تشدد بعض المشايخ في فتاويهم

رابعا بعض البرامج الطبية التي لا تمت للطب بصلة

خامسا تناطح بعض الفتاوى ونسخها لفتاوى خري
مع إحترامي الشديد للقنوات الإسلامية إلا أنها تشوهت ببعض روادها مما جعل بعض الحمقي يستندون علي هذه الأسباب في إغلاق قنوات بينت للناس الحق وأحقته

هو ده اللي انا كنت اقصده بردي ف الاول انا ردي مش بقلل فيه من علمائنا الكبار والعظماء دول بس بقول ان ف بلبله حصلت نتيجه تضارب الفتاوي وتشددها
OsAmA GaMaL
المدير العام
المدير العام
OsAmA GaMaL

[img][/img]
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالجمعة أكتوبر 29, 2010 2:01 am

الجماعه المحظورة ايه ياعمنا
ياعم ايمن صلي علي رسول الله
كان فتره من الفترات
كان علي الناس الشيخ وجدي غنيم و دكتور جمال عبد الهادي
معروف انهم اخوان واستبعدوهم من القناه صح
مين جماعه محظوره
الرحمه دي قناة سلفيه بحت
قناه الحكمه
وبعدين فتاوي ايه الي فيها كلام معلش بقي هما مش بيجبوا حاجه من دماغهم كله من القران والسنه ياعم مش عايزين تاخدوا براي الناس دي ماتخدوش
ماهما بردوا بيقولوا الي مش عايز يسمع اغاني مايسمعش حد ضربه علي ايده عشان يسمع خلاص الي مش عايز الفتاوي دي ماسمعشع
وبعدين مين الي كان بيطلع دول علماء في التاوي مش اي حد مش من الناس الي الي بتفتي وخلاص و اكيد ايمن فاهم قصدي باغلب الدعاه الي بيطلعوا علي قنوات تانيه ومعروفين بالاسماء

ولا الفتاوي الشاذه الي خرجت زي التدخين لايفطر وتحليل فوائد البنوك ولا ارضاع الكبير
والي احل القبله بين الشباب
ده ماكانش من القنوات دي
وبعدين علماء الازهر نفسهم متخبطين في فتاويهم والامثله واضحه للكل
مش عايزين ننكر ان الي حصل ده تدخل قوي خارجيه ومعروف مين وارضاء للسلطه والسياسه وبس
ومش هنتكلم اكتر من كده عشان الكلام واضح

اما بالنسبه للافكار البنائه بتاع عم ايمن روح قلبي وحبيبي هما فعلا نسوا يضيفوا الطاهر الصغير ياعسليه انت
وبعدين ما ابوك طلع عليهم كذا هيبقي انتوا وابوك
قرفتونا يابتوع المنصوره حاجه تخنق امتي ترجع بلدك ياااااااااااااااااااااد
OsAmA GaMaL
المدير العام
المدير العام
OsAmA GaMaL

[img][/img]
ذكر

مُساهمةموضوع: دراسة جديدة   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالجمعة أكتوبر 29, 2010 7:47 pm

احدث الدراسات من جامعه تل ابيب

بتقول انهم وجدوا ان الشباب بمصر من سن 17 الي 30 اصبحوا يعرفون كثير في دينهم واكثر التزاما من الوقت السابق
وطبعا ده بيشعرهم بالخوف

وحاجه تانيه كنت قرات خبر في جريده يدعوت احرونت اكبر جريده صهوينيه
فيها خبر بيقول ان قناة الرحمه شوكه في ظهورهم

وياريت نتعلم مره ونفهم بقي ايه بيحصل حوالينا
إني عبد الله
مشرف
مشرف
إني عبد الله

[img][/img]
ذكر
المزاج : الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
قسم مختلف : طالب علم

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالجمعة أكتوبر 29, 2010 8:36 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله القائل " ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين "
حقيقة لا أدري من أين أبدأ وكيف أبدأ ، من فتن بالليل والنهار إلى تهجم على أهل السنة والجماعة إلى قتال وصراع ومعمعة بين طوائف المسلمين العامة منهم والخاصة .
وصدق رسول الله صلى الله عليه وسلم حيث قال في الحديث المتفق عليه عن أبي حازم عن أبي هريرة قال قال رسول الله {صلى الله عليه وسلم}: (بدأ الإسلام غريباً وسيعود غريباً فطوبى للغرباء) .
إذا ضاقت وجن الليل صبحا ****** فأيقن بالقيامة والنشور
ومن أمن البلايا في زماني ****** فقد أمن المآسي والسرور
فهكذا جرت سنة الله في كونه أن صاحب الحق مضطهد ، وله الغلبة والنصرة بها وعده ربه فقال " وان جندنا لهم الغالبون " .
وإذا أتتك مذمتي من ناقص ****** فهي الشهادة لي بأني كامل
فلله درك أبا الطيب معنا بأدبك وروعة عبارتك .
وفي واقع الأمر لا أرى أن أتحدث بعد المتقدمين فقد أزبدوا وأرعدوا ولكن .... "والحق أحق أن يتبع" .
فلي ملحوظتان لا أطيل فيهن ولا أبتر ما قصدته بهن :
1- أما عن الفتاوى المشددة – كما زُعِم- فلا أقول سوى قول ذي العزة " اِئْتُونِي بِكِتَابٍ مِّن قَبْلِ هَذَا أَوْ أَثَارَةٍ مِّنْ عِلْمٍ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ " ، هذا إن كان بلا دليل ساقه المفتي وتلقاه المستفتي .
أم إن كان بدليل ثابت بكتاب أو سنة فله حجتان : 1- إن كان من الكتاب : قوله تعالى " ومن لم يحكم بما أنزل الله فألئك فهم الكافرون " ، " ومن لم يحكم بما أنزل الله فألئك فهم الظالمون " ، " ومن لم يحكم بما أنزل الله فألئك فهم الفاسقون " .
ب- وأما إن كان من أمر النبي صلى الله عليه وسلم : فقوله عز وعلى " يا أيها الذين أمنوا لا ترفعوا أصواتكم فوق صوت النبي " .
2- وأما عن قول " إعلان بعض القنوات عن الدين الشيوعي " إن كنت قصدت قناة دينية:
فاعلم أخي الفاضل أن هناك فرق بين الشيوعيين والشيعة كالفرق بين الفرق والقدم ، فبين كافر لا يدين بملة و متمسلم تحركه يد الأعداء ترمي ولكن لهم الله بالمرصاد ، وكلهم ذو شر وشرار على الإسلام ولكن يأبى الله إلا أن يتم نوره ولو كره الكافرون .
وأول من تصدى للفكر الشيعي عبر القنوات الفضائية خاصة هي قناة صفا ولها سابق الشرف بقادة الشيخ العلامة المشرف على جمع السنة النبوية : عدنان محمد العرعور .
أما الشيوعيين فلسنا بحاجة لنقض أفكارهم فليسوا بأكفائنا .
ولا أعلم قناة قامت على الفكر الشيوعي .

هذا بالنسبة لما عرض ، أما عن رأيي فلا أقول إلا كما قال يعقوب عليه السلام " فصبر جميل عسى الله أن يأتيني بهم جميعا " ، وبالمناسبة فإني أعتقد اعتقادا جازما أنها ما أغلقت إلا بإرادة الله عز وجل ولو لم يرد الله ذلك ما كان ولكن " ليبتلي الله ما في صدوركم وليمحص ما في قلوبكم والله عليم بذات الصدور" ، ودين الله لم يقم ابتداءاً على عاتق هذه القنوات إنما كانت سببا وتيسيرا فمتى ما زالت فدين الله يعلوا ولا يعلى عليه ، وإن أغلقوا واحدة فلربك ليتمن الله أمره ولينجزن وعده وليرين أحقرهم مئات وآلافا على شاكلة تلك القنوات .

وختاما لا أريد أن أطيل وإن أطلت ولكن له شذرة أعلقها على قلوبكم : أن الإسلام دين واقعي عملي ، لا بالمستحيل ولا بالنازل عن العقل الجليل .
وأرى أن الكلمة هي سلاح عصرنا فلا تنطقن إلا حقاً . " وكل إنسان ألزمناه طائره في عنقه ونخرج له يوم القيامة كتابا يلقاه منشورا اقرأ كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيبا "

والشكر بعد الله عز وجل موصول لصاحب الموضوع وإن كنت أخذ عليه مأخذا بجعل القنوات الإسلامية في كفة والقنوات الداعرة في كفة فمتى ما أزيلت كفة لزم إزالة الأخرى ، لا نرضى ودين الله منتصر .
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

sunlight
خريج
خريج
sunlight

[img][/img]
ذكر
المزاج : عنب
السنة : متخرج
خريج : نعم
جامعتك : cairo
قسم مختلف : civil

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالجمعة أكتوبر 29, 2010 8:41 pm

والله برافو يا اسامة انت فعلا اللي جبت السبب والموضوع واضح من اول ما اسرائيل تدخلت لغلق قناة الرحمة في البداية لانها تعادي السامية بلا لانها زي ما انت بتقول شوكة في ظهورهم الغريب اننا بقينا مفضوحين اوي واسرائيل بتلعب على الوتر ده واللهم صلي على النبي الحكومة عندنا بتقع في فخاخ دائما ما تنصبها لها اسرائيل زي موضوع غزة قبل كدة وطلعت مصر وكانها هيا اللي ضربت غزة ودلوقتي اهو بقينا قدام العالم العربي والاسلامي دولة تقرب ان تكون علمانية بمنعها للقنوات الدينية
الغريب انو ما عداش كام شهر على اغلاق اسرائيل لقناة الرحمة ويومها اتجننا وبقينا نقول وهما مال اهلهم بلدنا ووطنا ونذيع اللي احنا عايزينه ودلوقتي احنا بقى اللي بنغلق القنوات الدينية وكان اسرائيل تقود الحرب على القنوات الاسلامية وتاخذ من حكومتنا جنودا لها في تلك الحرب
يا ريت نفوق بقى وكفاية كفاية علينا كدة
انا بس عايز اعرف ايه الجرم اللي قدمته القنوات دي انا عايز مثال واحد حصل على الواقع ان فيه حد عمل حاجة غلط من وراء متابعته لهذه القنوات فهم لا يريدون ان يشاهد المصريون القنوات الدينية بل يريدونهم يشاهدون تمورة وهيفا والافلام بتاعت روتانا ومش هتقدر تغمض عنيك
انا هقول كام مثال بقى من القنوات الاخرى احدثت فعلا على الواقع تغيير واضح في السلوك والاخلاق ويبقى ده اللي عاويزينه
*عرض الافلام التي فيها اباحية والفيديو كليب الساقط والمذيعات الكاسيات العاريات والتي تحرك الغرائز لتكون سببا في انتشار الاغتصاب والانحراف وعد يا عم كام حالات الاغتصاب في مصر
*فيلم زي بتاع ابراهيم الابيض اللي فيه بطل محبوب برغم كونه بلطجي عايز ايه من النشئ بتوعنا يعملوه بعد ما يشوفو الفيلم ده
*لما يطلع البطل في كل الافلام تقريبا وهو يدخن ويشرب الخمر ليحب الناس شرب الخمر والتدخين
*برامج ليس لها علاقة الا بالكلام الخارج والذي يخدش الحياء لتجد ان الحياء يرفع ويتدنى المستوى الاخلاقي بين الشباب
*قصص الحب والزواج العرفي في الافلام ليجد الشاب والفتاة انفسهم يفكرون في نفس المنهج والطريق لنجد في نهاية المطاف الاف من حالات الزواج العرفي واطفال بلا اباء

انا قولت كام مثال قليلين اوي اوي على الموضوع ده انا عايز مثال واحد بس لحالة حدثت من وراء مشاهدة القنوات الاسلامية

فعلا موضوع يستحق النقاش يا اسامة وجزاك الله خيرا
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالجمعة أكتوبر 29, 2010 8:53 pm

الصراحه الحق يقال

رد البشمهندس عبدالله فيه من السلامه كتير اوي

ومقنع الي حد كبير

بس مش عارفه انا حاسه ان تقريبا ردودنا مش مختلفه مع بعضيها وان كانت تبان انها اراء متناقضه

بس كلنا زعلانين علي اللي حصل ومهما نفسر ونقول هم افلوها ليه فبنرجع لنفس النقطه

وهي ان ايا كان السبب لأفلها فكلنا مستائين من كده ومش فرحانين يعني وان كان كل واحد فينا بص للموضوع من زاويه معينه احنا بشر ولازم نختلف

اهم حاجه نختلف ف ايسر الامور وليست ف الامور الظاهره
OsAmA GaMaL
المدير العام
المدير العام
OsAmA GaMaL

[img][/img]
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالسبت أكتوبر 30, 2010 12:33 am

اولا شكرا جميعا لكم علي المرور
وشكرا خااااااااااااااص جدا لحبيبي اني عبد الله ولك ان تعلم انك بجد ان كانت فتره المعرفه بنا قصيره ولكن يعلم الله انك احب الناس الي قلبي وهذا لما احدثته كثيرا من تاثير في شخصيتي دون ان تعلم انت ولك ان تعلم لان هذا حقك وربنا يثبتك ويحفظك ان شاء علي ما انت فيه وربنا يكرمك ويوفقك في حياتك ياحبيبي
طبعا الامثله واضحه وكلنا اتكلمنا في نقطه واحده
بس ما اغضبني هو ماقيل من تشدد في الفتاوي لان هذا ليس صحيح هتركه الان لاني سافتح له نقاش اخر في موضوع اخر حتي لايخرج هذا الموضوع عن سياقه
لكم ان تعلموا ان لاول مره في مصر يتحد الاخوان والسلف علي شئ وده الي مايعرفوش كتير
وان كنت اري ان في هذا ابتلاء بغلق القنوات لكن من المفرح ان المسلمين بداو يتجمعون مره اخري علي سبب مثل هذا
وان كانت اغلقت القنوات فعلينا الان ان نعود للمساجد نفعل دورها من جديد في حياتنا
لان احنا كده اهملنا دور المسجد خالص واعتقد ده حل للي عايز يتعلم علم شرعي ويعرف دينه يدور علي الدروس الشرعية في المساجد وديما المفروض ان احنا الي بندور علي العلم مش العلم الي يجي لحد عندنا ولا ايه
اعتقد بقي كفايه كسل كده عايزين نشاط اكتر ياشباب المسلمين
بادينا نغير كتير لان الامل فينا احنا المستقبل بمزاجنا او مش بمزاجنا
احنا المستقبل فاكيد عايزينه مستقبل صح لدينا وامتنا ووطنا وربنا يكرم كل مجتهد ان شاء الله
وجزاكم الله خيرا جزيلا علي مشاركتكم
الطاهر
مشرف
مشرف
الطاهر

[img][/img]
ذكر
المزاج : راااااااااايق بس متدايق
محافظتك : الدقهلية
قسم مختلف : لالالالالالالالالالالالا

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالسبت أكتوبر 30, 2010 4:58 am

فتح الله عليكم يا إخوتي ولكن لا تتحاملوا علي هكذا فما قلته ليس برأيي كما أوضحت سابقا ولكت نا قلته أن هذه هي الحجج التي قامت عليها تلك الدعوة بإغلاق القنوات
أما إن سألتني عن رأيي الشخصي فأنا أري أنه ما أغلقت القنوات إلا لصلاحها في كثير من أمورها

وأما عن القنوات التي تحدثت عنها والتي كانت السبب في إغلاق القنوات الباقية فأنفي منها الناس والصفا والحمة وبضعة قنوات أخري
وغفر الله للبقية وليعيننا الله علي الصبر والتجلد عند البلاء

وسامحوني إن أخطات التعبير

عاشقة الجنة
مشرفة
مشرفة
عاشقة الجنة

[img][/img]
كيف تعرفت علينا : اعلان في منتدي اخر
انثى
المزاج : رايق
القسم : عام

مُساهمةموضوع: رد: موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء   موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء Emptyالإثنين نوفمبر 01, 2010 7:45 am

ممكن سؤال اخ راجي عفو ربه هل قناة الروضة الجديدة هي نفسهاااا قناة الرحمة ومتى ينطلق البت من فظلك وجزاك الله كل خير اخي

موضوع للنقاش وهام ياريت نسمع الاراء
صفحة 1 من اصل 1